Een roadtrip langs de kust (en het leven) met mijn Catalaanse prins

door gepubliceerd op 4 februari 2020Tags: , , ,

Na mijn vorige liefdesbrief aan Barcelona, kun je je wellicht niet voorstellen dat ik deze prachtige stad ooit zou verlaten. Ik heb in ‘onze’ eerste maanden samen zelfs mijn eerste tatoeage laten zetten, om mijn persoonlijke leap of faith en liefde voor deze stad te vereeuwigen.

Toch woon ik inmiddels al ruim twee jaar samen in Girona, en in die tussentijd ben ik zelfs mama geworden! Hmmm, things escalated quickly.. Ik zal jullie vertellen hoe het allemaal begonnen is.

Met mijn Catalaanse prins langs de Costa Brava

Hoe cliché het wellicht ook klinkt, het begon allemaal met deze ontzettend leuke Spanjaard (of moet ik zeggen Catalaan) die op mijn pad kwam. Hij wilde me graag ‘zijn’ Girona laten zien en de geweldige natuur in de nabije omgeving. Ik heb mezelf altijd meer als een stadsmeisje gezien (eerst Amsterdam en daarna Barcelona), maar na een eerste roadtrip met mijn Catalaanse prins, was ik ‘om’!

Ik kwam op een vrijdagavond aan in Girona en vanuit daar begon onze roadtrip. ‘All you need is less’ was onze mantra, maar less is zeker niet hoe ik de adembenemende Costa Brava zou omschrijven. Ik kwam hier als klein meisje al vaak met mijn ouders en zus tijdens onze zomervakanties, maar Sergi wist me nog meer verborgen pareltjes te laten ontdekken.

Girona

Verborgen parels en pure romantiek

De highlights van dit eerste weekend samen: Sant Pere Pescador, Cap de Creus, Cadaqués en Port Lligat, El Port de la Selva en als kers op de taart het jaarlijkse Temps de Flor bloemenfestival in Girona.

De eerste nacht sliepen we in zijn VW-busje (mijn hippie hart maakte een sprongetje) aan het strand van Sant Pere Pescador. Dit is een van de meest uitgestrekte stranden in Catalonië (ruim 6 km lang), met mooie duinen, uitzicht op de Pyreneeën en het is vooral een beroemde plek om te kitesurfen. Waar de baaitjes van de Costa Brava zomers veel zonaanbidders aantrekken, is dit strand een trekpleister voor de actievere kustliefhebber. Na zonsondergang hadden we het strand voor ons alleen en dat bood de perfecte setting voor een romantische picknick.

Girona

De volgende dag reden we door naar Cap de Creus, een rotsachtig natuurpark, met spectaculaire uitzichten over de Middellandse Zee. De wandelroute in Cap de Creus gaat langs diverse baaien en op het hoogste punt van het park vind je de vuurtoren op 82 meter boven zee. Zeker een bezoek waard! Vanuit Cap de Creus ben je binnen 10km in het schilderachtige vissersdorpje Cadaqués.

Je moet geen last hebben van hoogtevrees of wagenziekte, want het is zo’n typische kronkelweg door de bergen naar beneden. Maar ter compensatie wél eentje met non-stop adembenemende uitzichten! Heerlijk om in Cadaqués rond te struinen en even het besef van tijd te verliezen. Het wordt niet voor niets vaak bestempeld als het mooiste dorpje aan de Costa Brava; vol met smalle steegjes, witte huisjes, blauwe daken, kleurrijke bougainvillea, authentieke vissersbootjes, noem maar op.

De Spaanse schilder Salvador Dalí heeft ook een tijd in Cadaqués gewoond. Het beroemde huis waar hij regelmatig woonde en schilderde tussen 1930 en 1982, en dat inmiddels een museum is, ligt in de aangrenzende baai van Port Lligat. Deze spot konden we natuurlijk niet overslaan. De dag eindigde met een duik in de baai van El Port de la Selva. El Port de la Selva is eveneens een pittoresk vissersplaatsje, dat zijn authentieke charme heeft weten te bewaren. Ik kreeg spontaan zin om weer eens een ouderwetse ansichtkaart te versturen!

Een reis terug in de tijd

Op zondag gingen we terug richting Girona. Daar vindt het jaarlijkse bloemenfestival Temps de Flor plaats en ik was gek genoeg nog nooit in Girona geweest. Het historische centrum was rijk versierd met prachtige bloemen-installaties, en dat maakte de romantische binnenstad nog meer betoverend. We liepen langs de karakteristieke gekleurde huisjes, over de Eiffel brug (jawel, die van de Eiffeltoren in Parijs), naar de stadsmuur, de kathedraal, de tuinen achter de kathedraal. Werkelijk alles deed aan als een sprookje. Niet voor niets is Girona een van de locaties waar het beroemde Game of Thrones is opgenomen; het voelt soms echt aan als een reis terug in de tijd. Tijdens dit eerste bezoek had ik me echter nooit kunnen voorstellen, dat ik, na ruim een half jaar, Girona mijn nieuwe thuis zou noemen!

Het leven zit als je het mij vraagt vol met mooie verrassingen, mits je je niet verzet tegen onverwachte wendingen.

En Barcelona? Gelukkig is deze eerste Spaanse liefde slechts een treinreis van me verwijderd en zien we elkaar nog regelmatig!

Over dit Wereldwijf: Anouk Kopijn - Spanje

Anouk Kopijn - Spanje
¡Hola! Ik ben Anouk en begin 2017 vertrok ik op mijn 34e naar Barcelona. Verliefd op het Spaanse leven en al snel ook mijn Spaanse prins tegengekomen, met wie ik inmiddels in Girona woon, samen met ons dochtertje en hond. Aan de UvA psychologie gestudeerd en ruim tien jaar werkzaam als marktonderzoeker. Mijn passie is verhalen delen, lees je mee?